ادبستان بیست


ادبستان بیست


ارامگاه انوش

ارامگاه انوش پیامبر خدا نوه ی حضرت آدم در شهر قهدریجان

 

رئيس اداره اوقاف و امور خيريه فلاورجان اصفهان گفت: آرامگاه سومين پيامبر كره خاكي،نوه حضرتآدم(ع) موسوم به حضرت انوش (ع) بن شيث بن آدمملقب به ريساندر شهرقهدريجان از توابع اين شهرستان قرار دارد.
 به گزارش سامانه فرهنگخانه حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي طاهري در گفت و گو با ايرنا افزود:
نام پدر اين پيامبر،حضرت شيث بن آدم (ع)و نام مادرش نزله (حوريه يا حورا ) است.
وي بااشاره به روايتي ازامام محمد باقر(ع)گفت:دراين روايت آمده است: حضرت آدم بعد از كشته شدن هابيل بسيار گريست تا خداوند به او وعده پسري داد تا جاي هابيل را بگيرد لذا در ‪۱۳۰سالگي خداوند به او فرزندي عطا كرد كه آدم نام او را شيث گذاشت.
وي افزود:حضرت آدم (ع)كه پس از حدود هزار سال وفات يافت، شيث را وصي خود معرفي نمود و خداوند نيز شيث را به پيامبري برگزيد و پنجاه صحيفه بر وي نازل كرد تا به وسيله آنها مردم زمان خود را كه همگي از نوه‌ها و نوادگان آدم ابوالبشر بودند، به توحيد و يگانگي خدا دعوت كند.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه فلاورجان گفت:طبق اسناد موجود عمر اين پيامبر حدود ‪ ۹۵۰تا ‪ ۹۶۵سال بوده است.
طاهري با اشاره به ناشناخته ماندن اين پيامبر گفت: امسال براي معرفي اين پيامبر بيش از پيش اقدام خواهيم كرد.
وي گفت:اداره اوقاف و امورخيريه فلاورجان امسال يك كتابچه درباره كرامات ، زندگينامه،وضعيت ساختماني و تجهيزات بقعه اين پيامبر منتشر مي‌كند.
وي با اشاره به اينكه بازسازي اين بقعه از ۱۰ سال پيش شروع شد ،گفت: پيش از اين،مكان مزبور به صورت يك خرابه بود كه به همت مردم خير و اداره اوقاف ساختمان جديدي براي آن احداث شد.
وی افزود:سال گذشته داخل بقعه سنگكاري و چند زائرسرا نيز در اين مكان احداث شد. اينك بقعه بازسازي شده و مقبره حضرت انوش داراي ضريح است.
به گزارش ايرنا،دركتاب تاريخ مسعودي نيز آمده است: حضرت شيث بن آدم هنگامي كه ‪ ۱۰۵ساله بود و در حدود سه هزار و ‪ ۷۶۹سال پيش از ميلاد، صاحب پسري به نام انوش شد كه او را ريسان نيز ناميده اند.
در اين كتاب آمده است:حضرت انوش اولين كسي بود كه به كمك و راهنمائي حضرت جبرائيل درخت خرما را كشت كرد و بعد از پدرش بعنوان وصي و جانشين او در امر نبوت و هدايت بشر وارد كشور ايران شد و به هدايت خلق پرداخت.
در قسمت ديگري ازكتاب تاريخ مسعودي آمده است:حضرت انوش هنگامي كه ‪۹۰ساله بودپسرش حضرت قينان به دنيا آمد و سپس صاحب نوه‌اي به نام مهلائيل يا حليث شد و پس از اين فرزند مهلاييل به نامه يارد يا غنميشا به دنيا آمد كه پدر ادريس پيغمبر است.
نگارنده كتاب مزبور افزوده است:حضرت انوش بعد از تولد حضرت قينان ‪ ۸۱۵سال ديگر عمر كرد و صاحب فرزندان زيادي شد و در دو هزارو ‪ طبق كتاب بحارالانوار جلد13 صفحه 593‪۸۶۴ پيش از ميلاد در سن ‪ ۹۰۵سالگي  ‪ در قلعه فهران در شهر قهدريجان بدرود حيات گفت. 
آرامگاه اين پيامبر در منطقه‌اي به نام فهران قرار دارد كه در گذشته شهري بزرگ بوده و يكي از مراكز تجارتي كشور به شمار مي‌رفته، بطوريكه رشته كوه‌هاي اطراف اين شهر به همين نام معروف است.
قبرستاني بزرگ نيز در اطراف مزار حضرت انوش و چاهي در روبه روي آن به فاصله ‪ ۱۳متر وجود داشته كه به گفته افراد محلي، از قديم موجب بركت و رزق و روزي اراضي اطراف خود بوده است.
به گفته مردم منطقه،آب اين چاه حتي در سالهاي خشكسالي خشك نمي‌شده و نياز مردم را فراهم مي‌كرده است.
درچند كتاب و مدرك از جمله در فهرست آمار بقاع متبركه اداره سازمان اوقاف و امور خيريه كل كشور نيز آمده است: حضرت انوش بن شيث بن آدم عليه السلام در شهر قهدريجان دفن شده است .
حجت‌الاسلام والمسلمينجعفر قلي اسدي مديركل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، وجود مزار حضرت انوش بن شيث بن آدم (ع) در شهرستان قهدريجان را تاييد كرد.
شهر قهدريجان در16 كيلومتري شهرستان فلاورجان واقع است .
منبع تازه ترین اخبار خبر فارسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: یک شنبه 18 تير 1398برچسب:انوش"قهدریجان"نوه حضرت آدم", | موضوع: <-PostCategory-> |